Drodzy Państwo! Kolejny sukces, który przyniósł mi ogrom satysfakcji, ale również nowego doświadczenia i wiedzy prawnej, którą z pewnością będę mogła wykorzystać w dalszej pracy.
Sąd uniewinnił mojego klienta od zarzucanego mu czynu, tj. art. 86b § 1 pkt 1 k.w., czyli kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, prowadząc pojazd mechaniczny: (…) wbrew obowiązkowi nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu.
W dniu 1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać nowe regulacje prawne, których celem było zwiększenie bezpieczeństwa pieszych w rejonie przejść dla pieszych. Kiedy kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu na przejściu? Kierowca ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu w dwóch sytuacjach:
- pieszy znajduje się na przejściu dla pieszych. Wówczas pieszy ma pierwszeństwo, a kierowca powinien się zatrzymać i umożliwić mu przejście przez pasy.
- pieszy wchodzi na przejście dla pieszych. W tej sytuacji kierowca również powinien zareagować – zatrzymać się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. Ale uwaga – ta zasada nie dotyczy kierowców tramwajów.
Niemniej jednak występują sytuacje, w których pieszemu nie trzeba ustąpić pierwszeństwa. Dzieje się tak m.in. w sytuacjach:
- kiedy na przejściu znajduje się sygnalizacja świetlna, wówczas pieszy może przejść tylko wówczas, kiedy zapali się światło zielone;
- pieszy korzysta z przejścia dwuetapowego i chce przejść przez pas ruchu, którym nie porusza się pojazd prowadzony przez kierowcę;
- pieszy korzysta z tzw. przejścia sugerowanego, czyli przejścia nieoznakowanego, ale dostosowanego technicznie do przekraczania przez pieszych jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska.
W stanie faktycznym mojego klienta doszło do sytuacji, w której klient wjechał na przejście dla pieszych i w tym samym czasie troje pieszych weszło na przejście dla pieszych. Klient został zatrzymany przez policję i otrzymał mandat, przy czym mandatu tego nie przyjął, a sprawa została skierowana na drogę postępowania sądowego. Na marginesie wyjaśniam, że piesi nie zachowali żadnych środków ostrożności, tj. nie obejrzeli się, nie upewnili się, że mogą bezpiecznie wejść na przejście dla pieszych, nie zwolnili chociażby kroku zanim weszli na „pasy”. Ponadto, mojego klienta, który wjeżdżał na przejście dla pieszych, dzieliły od osób wchodzących na przejście dwa pasy ruchu, zatem swoim przejazdem nie spowodował on bezpośredniego zagrożenia w ruchu, gdyż przez ten manewr piesi nie musieli zatrzymać się, czy tez zwolnić kroku.
Po rozpoznaniu sprawy, biorąc pod uwagę przede wszystkim definicję „ustąpienia pierwszeństwa” znajdującego się w ustawie z dnia z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1251), Sąd uznał, że w sprawie nie doszło do nieustąpienia pierwszeństwa pieszym przez kierowcę, ponieważ przejazd kierowcy tak naprawdę w żaden sposób nie wpłynął na zachowanie pieszych.
Jeżeli mają Państwo jakieś pytania lub wątpliwości zapraszam!
Z poważaniem,
Adw. Katarzyna Sołtysiak